De zon komt gewoon weer op. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tony - WaarBenJij.nu De zon komt gewoon weer op. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tony - WaarBenJij.nu

De zon komt gewoon weer op.

Door: Tony

Blijf op de hoogte en volg Tony

31 Oktober 2009 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 30-10 06:15
De lucht kleurt weer rosé en dat houd in dat het weer licht wordt, de zon komt op! Iets waar we eigenlijk allemaal altijd van uitgaan: “ morgen komt de zon weer op, en ’s avonds gaat hij weer onder. Op verschillende plaatsen en tijden in de wereld , sommige plaatsen is hij ook echt te zien en op andere plaatsen zie je hem niet, maar is hij er wel. Op sommige plaatsen voel je hem warm en aanwezig dichtbij, op andere plaatsen, ver weg en niet verwarmend omdat hij gehinderd wordt door wolken en afstand. Anders, maar je weet, hij is er ook al “voelt” het zo niet. Op sommige plaatsen denkt men : “laat hem wat minder fel en warm zijn het is “energie vretend” op andere plaatsen “ hoopt men dat hij zich meer laat zien en dichterbij komt : “het is donker kil en koud, “energie vretend”. Tja.. dan hebben we het over hetzelfde , de zon. Het is maar net waar jij bent en hoe jij het ervaart, We kunnen er uren over praten het eens zijn, of ruzie over maken feit is en blijft: Het blijft dezelfde zon .
Vandaag hopen we toch echt dat de pallet die we per boot verstuurd hebben is gelost! Iedere dag belt Karel en steeds| “nog niet” hij is er bijna een week, en wij ook!
Er zijn allerlei dingen gedaan, het beruchte aanrechtblad van de heer Bosnie, was geïnstalleerd door iemand anders en wel zodanig dat: het lekte, doorzakte, en gewoon niet deugde, Karel, Vincent, en Eric hebben de hele zaak los gehaald en opnieuw geïnstalleerd, een heel karwei, het resultaat mag er zijn!
Max de schilder van het eerste uur is weer terug, hij gaat het allemaal anders doen: afplakken, schuren,kranten leggen, en luisteren naar Karel, zorgen dat hij tevreden is . ha ha
We zitten na het werk ’s avonds heerlijk op het balkon met 5 en het regent niet te geloven, alles staat in mum van tijd weer blank, ook onweert het en wij maken er grappen over, “ eindelijk, regen het heeft maanden niet geregend” zeggen de heren, waarop Karel zegt:’als jullie regen nodig hebben laat jullie regering een ticket voor ons Smitsen kopen en jullie zijn verzekerd van regen” Het is een avond vol grappen en grollen.
Ik bedenk opeens dat ik die dag ook naar de cyber ben geweest uren , en hoe vreemd iets kan zijn!Thuis gaan we nu naar binnen om warm te worden, hier moest ik ieder half uur even naar buiten om warm te worden!! De airco, een hele grote, blaast precies op mij (de enige plek waar je de laptop kunt aansluiten)na een half uur was ik blauw van de kou! Even afsluiten en naar buiten opwarmen. Volgende keer een vest mee, ik haat airco’s!
Inmiddels gaat er van alles anders dan gepland en dat is dan zacht uitgedrukt! Problemen met de huurders omdat de helft geen sleutel van de poort van de parkeerplaats heeft, en omdat wij heel strikt iedere avond de poort op slot doen. Ze komen klagen, zo, dan komen wij er achter dat er verschillende afspraken en privileges zijn per huurder! EUH…. Als we vragen aan de beheerster hoe dat zit belt zij de huurders en maakt zo veel stampij dat de honden er geen brood van lusten!! Resultaat…… huurders overstuur en beheerster wil weer niet met ons praten, we horen van anderen dat ze er mee stopt. Na wat sms-jes laat ze mij weten : “zaterdagmorgen ben ik denk ik wel in de staat om met je te praten, ik bel je nog wel waar ik wil afspreken en hoe laat.”Oké!!
Intussen heb ik de inventarissen gecheckt met de lijsten en brr…wat er allemaal weg is! Ook de afgesproken administratie is nooit meer bij gehouden, sloten zijn verwisseld en sleutels weg. Och ja!!
Er zijn ook leuke dingen, Ik was nog bij mam en Cees op bezoek, gezellig gebabbeld, met de kleintjes geknuffeld, ze zijn leuk en heel verschillend Justin is een boefje van de bovenste plank, hij kruipt overal op en is werkelijk nergens bang voor. Mam vertelde dat hij iedere morgen een vast ritueel heeft als hij wakker is dan gaat hij Juan over zijn hoofd aaien een kusje geven en dan duwt hij het stoeltje waarin hij ligt. Hij is er heel lief voor. Juan is ook een schatje hij lacht veel en ik heb hem niet horen huilen. een stel leuke neefjes. Ze worden door hun zussen en moeder wel vreselijk verwend! Cees zijn rug is nog steeds niet wast het zijn moet, hij heeft moeite met zitten en ver lopen, mam vindt het leuk daar en blijft er nog een tijdje, kan ze genieten van haar jongens, en de meisjes. Ze beomaat hun helemaal! Karel haalt me op en we gaan weer naar de Mesdag waar Marian onze “dienst” aan het werken is , het weer lachen, heerlijk om haar “tories”(verhalen) weer te horen, ze heeft de gave mensen te laten lachen door de wijze waarop ze verteld en beweegt, zelfs de meest erge dingen weet zij zo te verhalen dat je moet lachen, ze leeft zich helemaal in en haar mimiek en uitdrukkingen , maken het een “belevenis. Karel haalde haar gisterenmorgen om 7 uur op en bracht meteen het keukenblok dat we haar vorige keer gegeven hebben bij haar thuis, ze was dolgelukkig. Ze is inmiddels zelf begonnen een nieuw gebouwtje te bouwen, wat als slaapkamer moet gaan dienst doen! We brengen haar samen ook weer thuis , onderweg gaan we eten met haar bij friet.nl, de commentaren over het eten en drinken … ze weet alles van vetten en calorieën, maar…. ze had wel lekker gegeten.
Omdat we nog schuld hadden bij de moeder van Lilian voor de planten die we de vorige keer hebben gekocht, gingen we die aflossen (zij woont vlak bij Marian 3 kwartier van ons vandaan) Daar hadden we een leuke avond verder, we kregen zelfs een hele mooie grote palm cadeau, we moeten deze nog ophalen met een vrachtwagentje of zo.
Inmiddels hebben we ook een andere auto, omdat Karel de huurprijs van de vorige te duur vond, ik ben er echt niet blij mee! Hij had toen we hem kregen remschrijven ijzer op ijzer!!! en dat hoorde, en voelde je ook!!!!!! Ze zijn inmiddels wel vervangen. Verder schudt het ding als de pest, en ik vind het net iets meer als een overdekte bromfiets, wat met de wegen hier en Karel zijn rijstijl niet bevorderlijk is voor mijn hart!
Nog even op de valreep het ging niet goed met de pallet moest worden ingeklaard! Als we geluk hebben maandag met behulp van ..Ethella , of anders woensdag grrrrrrrrrrr..
Allemaal een heel fijn weekend en hartstikke bedankt voor jullie reacties maakt het allemaal weer goed
Tot volgende keer

• 31 Oktober 2009 - 17:35

Leny:

Hoi Tonny, je wordt nog eens een echte schrijfster. Je beleeft nog eens wat. Groetjes.